Artele, cum ar fi muzica, pictura si desenul, precum si teatrul si dansul, implica o varietate de activitati care sunt semnificative din punct de vedere al dezvoltarii copiilor- de exemplu, atentia, motivatia, reglarea emotiei si intelegerea altora. De aceea, ar trebui sa ne intrebam daca aceste activitati artistice pot imbunatati abilitatile cognitive si sociale si emotionale la copii. La urma urmei, copiii prefera sa participle la aceste activitati, desi activitatea artistica este redusa in multe locuri.
O provocare in studierea artelor este varietatea modurilor in care este oferita educatia artistica-diferite niveluri de implicare a tinerilor, niveluri diferite de calificare a invatamantului, setari formale sau informale si in interiorul sau in afara scolii.
Cercetatorii au descoperit ca elevii de liceu care participa la artele vizuale au prezentat o imbunatatire mai mare a abilitatilor de geometrie pe parcursul a doi ani, decat au facut studentii de teatru.
Intre timp, elevii de liceu care studieaza teatru au dezvoltat un nivel mai mare de empatie decat studentii la arte si la muzica. Ei au manifestat, de asemenea, o mai mare constientizare a credintelor, dorintelor si intentiilor altora, decat studentii din urma. Elevii de scoala primara care au participat la lucrarile de teatru au prezentat in general un control imbunatatit al emotiilor.
Contrar multor povesti publicate, muzica nu a fost legata de u IQ superior, ci de un comportament social mai pozitiv de la o varsta destul de frageda.